- R12 GORDINI
- Spirit
- Interior
- Original soundtrack
- Archives
- Style
- Exploits
- Technical features
- The Originals Store
- R12 GORDINI
- Esprit
- Intérieur
- Bande-originale
- Archives
- Style
- Exploits
- Caractéristiques techniques
- The Originals Store
- Модификации Renault 12
- Renault 12 1.3 MT
- Renault 12 1.6 MT
- Отзывы владельцев Renault 12
- Обои рабочего стола Renault 12
- Обои Renault 12 1024×768
- Обои Renault 12 1280×1024
- Объявления о продаже Renault 12
- The Long Road of Project 117
- American Arrival
- Jean Ordner Moves to Europcar
- Everywhere Else
Renault 12 Gordini (1970-1974)
Renault 12 была представлена на Парижском автосалоне 1969 г. как замена моделей Renault 8 и 10. Она превосходила их обеих по габаритам и была ближе по дизайну к переднеприводной Renault 16. Однако её архитектура существенно отличалась от всех предыдущих разработок Renault, несмотря на использование переднеприводной компоновки. Если на Renault 4 и Renault 16 4-цилиндровый двигатель располагался под капотом задом наперёд позади коробки передач, то на Renault 12 он был установлен продольно перед передней осью, что позволяло упростить конструкцию трансмиссии и переместить рычаг КПП на пол. Вместо сложной независимой задней подвески на поперечных торсионах Renault 12 получила неразрезной задний мост на пружинах, поэтому колёсная база у неё была одинаковой с каждой стороны (2440 мм). В целом автомобиль отвечал предъявленным к нему требованиям, будучи экономичным, надёжным и достаточно вместительным.
В базовой версии Renault 12 L оснащалась 4-цилиндровым мотором Cleon объёмом 1289 см3 и мощностью 60 л.с. и предлагалась как 4-дверный седан и 5-дверный универсал. Существовали также модификации TL и TS с улучшенной отделкой; в качестве опции предлагалась автоматическая коробка передач. В 1970-1974 гг. выпускалась спортивная Renault 12 Gordini с 1.6-литровым алюминиевым двигателем мощностью 113 л.с., 5-ступенчатой коробкой передач, усиленной подвеской и дисковыми тормозами на всех колёсах. Renault 12 производилась на заводах Renault во Франции, Бельгии, Испании и Канаде, а также по лицензии в Румынии (Dacia 1300), Турции, Аргентине, Бразилии (Ford Corcel/Del Rey), Колумбии и Австралии. Всего с 1969 по 1980 гг. было продано более 2.5 млн единиц.
R12 GORDINI
In 1970, Renault 12 Gordini was successor to a myth: Renault 8 Gordini, then its heyday. Although it featured the blue colour and the white stripes that belong to the legend, Renault 12 Gordini did not convey exactly the same philosophy. In fact, R12 Gordini is a front-wheel drive with the engine in front, while for its predecessor it was located in the back. So it was a breakthrough. More powerful, more reliable and safer, it has all the assets to take up the challenge.
Spirit
Interior
Renault 12 Gordini was the first front-wheel drive to enter competition with such a high level of power. In fact its 4-cylinder 1565 cc engine derived from the Renault 16 TS engine develops 113 hp DIN at 6250 rpm. With these attributes and front ventilated disc brakes, it is a formidable machine. Its top speed reaches 185 kph.
Click on the car to start exploring
Original soundtrack
A cult vehicle like the one before it, Renault 12 Gordini offers sounds evocative of sports and racing.
Archives
On 19 July 1970, Renault organised G-Day, where all Renault Gordini, Renault Dauphine and Renault 8 owners were invited to the Le Castellet track to a big Renault owner gathering. Attended by Amédée Gordini himself and many drivers, this gathering ended with the presentation of the brand new Renault 12 Gordini. Often compared to Woodstock, this meeting will be remembered as thousands of cars arrived from Europe to attend what will always be the 1st race on the new Paul Ricard track.
Style
In 2021, Renault 12 Gordini made a remarkable cinema appearance in the French film “OSS 117: Alerte rouge en Afrique noire” (From Africa with Love), driven by Jean Dujardin in the role of secret agent Hubert Bonnisseur de la Bath, known as “OSS 117”.
Exploits
Technical features
5188 units out of 4 million
Performance and engine
1565 cc petrol engine developing 113 hp DIN
1 ,44 m
front engine, front-wheel drive
The Originals Store
Like all the models from the sporty line, Renault 12 Gordini stands out with its blue colour and white stripes; come discover the style.
R12 GORDINI
En 1970, Renault 12 Gordini vient succéder à un mythe : Renault 8 Gordini, alors à son apogée. Bien que reprenant la couleur bleue et les bandes blanches qui font partie de la légende, Renault 12 Gordini n’a toutefois pas exactement la même philosophie. En effet, Renault 12 Gordini est une traction avec le moteur à l’avant alors que sa devancière prônait le tout à l’arrière. C’est donc une rupture. Plus puissante, plus fiable et plus sûre, elle a de bons atouts pour reprendre le flambeau.
Esprit
Renault présente sa berline tricorps sportive Renault 12 Gordini au public lors du Salon de Paris en octobre 1970. Renault 12 Gordini étant destinée à la compétition, Renault doit l’alléger au maximum en vue de l’homologation en groupe 1. Les pare-chocs sont supprimés, les sièges avant sont de type tubulaire avec tissus tendus par des élastiques, et la banquette arrière est en réalité de simples blocs de mousse habillés de drap anthracite.
Intérieur
Renault 12 Gordini est la première Renault traction avant à aborder la compétition avec un tel niveau de puissance. En effet, avec son moteur essence à 4 cylindres de 1 565 cm3 issu de celui de la Renault 16 TS développe 113 ch DIN à 6 250 tr/min. Avec de tels attributs et des freins à disques ventilés à l’avant, elle est une machine redoutable. Sa vitesse de pointe atteint d’ailleurs les 185 km/h.
Touchez la voiture pour commencer à l’explorer
Bande-originale
Culte comme celle qui l’a précédé, Renault 12 Gordini offre des sons qui évoquent la sportivité et la compétition.
Archives
Le 19 juillet 1970, Renault organise le Jour G : tous les possesseurs de Renault Gordini, Renault Dauphine ou Renault 8 sont conviés au circuit du Castellet à une grande fête automobile. En présence d’Amédée Gordini en personne et de nombreux pilotes, ce rassemblement se conclut avec la présentation de la toute nouvelle Renault 12 Gordini. Comparé à Woodstock, ce meeting restera dans les mémoires, des milliers de véhicules étant venus d’Europe assister à ce qui restera comme la 1ère course sur le nouveau circuit Paul Ricard.
Style
En 2021, la Renault 12 Gordini fait une apparition remarquée au cinéma dans le film français « OSS 117 : Alerte rouge en Afrique noire » pilotée par Jean Dujardin dans le rôle de l’agent secret Hubert Bonnisseur de la Bath, dit « OSS 117 ».
Exploits
Caractéristiques techniques
5 188 exemplaires sur 4 milllions
performances et motorisation
moteur essence de 1 565 cm3
développant 113 ch DIN
1 ,44 m
moteur à l’avant
et transmission aux roues avant
The Originals Store
Comme tous les modèles de la griffe sportive, Renault 12 Gordini se distingue par sa couleur bleue et ses bandes blanches : un style à adopter par ici.
Модификации Renault 12
Renault 12 1.3 MT
Renault 12 1.6 MT
Отзывы владельцев Renault 12
На эту модель пока нет отзывов,
но вы можете посмотреть видео обзоры и тест-драйвы на вкладке “Видео”.
Обои рабочего стола Renault 12
Обои Renault 12 1024×768
Обои Renault 12 1280×1024
Обои Renault 12
Объявления о продаже Renault 12
Renault 12 / Рено 12
Renault 12 – седан от компании Рено, дебютировавший в 1969 году. Renault 12 также выпускали под марками Dacia и Corcel. В 1960-х годах компания Renault задумалась о производстве экономичного, просторного и недорогого автомобиля. В 1968 году Рено 12 был показан публике на автосалоне в Париже, где автомобиль сразу же получил положительные высказывания критиков. Уже через несколько лет производства, Renault 12 становится одним из самых продаваемых французских автомобилей в мире. Главными преимуществами этого седана являлись: простота эксплуатации, надежность и высокая ремонтопригодность, практичность. Уровень комфорта Рено 12 заслуживал хороших оценок, несмотря на то, что это в первую очередь недорогой автомобиль.
На Renault 12 устанавливали экономичный бензиновый мотор, объемом 1.3 л. Существовала и более мощная модификация – Renault 12 Gordini, которая комплектовалась рядным, бензиновым мотором, объемом 1.6 л. Производство Renault 12 было прекращено в 1980 году.
Renault 12 Dacia
Renault 12 s
Рено 12 ТС
Renault 12 TL
Renault sedan 1980
Renault 12 1987
Renault 12 TS
Renault r12 Gordini
Gordini r12 Wheels
Рено 12 универсал
Renault 12 TS
Рено 12 фото
Renault r12 Gordini
Renault 12 TL
Renault 12 SW
Renault 12 TL
Gordini r12 Wheels
Renault 12 aesthetic
Renault r12 Gordini
Renault 12 Argentina
Renault 12 хэтчбек
Рено 12 ралли
Рено седан 1980
Renault 12 TX
Renault 116 TX
Dacia 1300 1975
Renault 12 s
Рено 12 ралли
Renault 12 TL
Рено универсал 1970
Рено универсал 1970
Renault 12 Argentina
Renault r12 Gordini
Renault 12 TS
Рено 12 ТЛ
Renault 12 s
Renault 12 Ankara
Дачия 1300 и Рено 12
Renault 12 SW
Рено 12 1
Рено 12 lt
Renault 12f мотор 1900
Renault 12 TS
Retro Renault 12 Gordini
Рено 17 1975 года
Renault 12 1987
Renault al models 90x
Renault 12 хэтчбек
Renault 12 TS
Renault 12 TX
Renault 12 s
Renault 12 TS
Рено 12 1969 год
Renault 12 TS
Рено седан 1980
Renault 12 22 323 50r
Renault 12 Gordini
Renault 12 Gordini
Renault 12 Art
Renault 12 Alpine
Рено 12 GTS
Рено 12 GTS
Oyak Renault 12
Gordini Wheels Renault 5
Renault 12 1970
Renault 12 TL
Renault 12 хэтчбек
Renault Gordini Wheels
Рено из бабг
Renault 12 TX
Renault 12 фото
↑
A huge global success, more than 2.5 million Renault R12s were made from 1969 to 2000 (when the last Renault Toros, a Turkish-built version, rolled off the line). Nearly 2 million more were license-built in Romania by Dacia until 2004.
But in the U.S., the R12 struggled – probably due to Renault’s small dealer network (less than 250 dealers nationwide for much of the 1970s) and lingering doubts about quality that dated back to the Dauphine.
For an “economy car” (in 1970s U.S. terms) it was relatively large – nearly as big as a Ford Maverick and with loads of space inside. It wasn’t fast, but it was a good handler giving good MPG – but it never seemed to register with most U.S. consumers. Since people rarely save economy cars, U.S. survivors are very rare and, like this one, mostly in the hands of people who love them.
The Long Road of Project 117
Known internally as “project 117,” the R12’s genesis dated back to late 1963, with the goal being to bridge the large gap between the Dauphine-based R8 and the newer fwd R16 in the works for 1965.
Like the R16 and the tiny R4, the 12 would be front-drive, but unlike those two the north-south engine was mounted ahead of the front axle rather than behind. It was meant to be almost as “middle class” as the R16, but had to be easy and cheap to build in lots of places like the R4.
American Arrival
U.S. models were not introduced until mid-way through 1971, by which time a wagon and the Gordini version had been launched in Europe. Renault had learned well how demanding U.S. drivers were and the U.S. spec R12s replaced the Sierra with the 1,647-cc engine from the R16 as a result, with 73 hp early on, then 69hp, and then back to 72 hp with a new cylinder head for 1975.
The R12 wagon was the first Renault station wagon to be offered in North America, though Renault sold the 16 as a “sedan-wagon” in the days before people knew the word “hatchback.”
The R12 (and the derived R15/R17) didn’t find too many U.S. buyers – sales slumped to under 7,000 units in 1976 (when this one was built), a tiny sliver of Renault’s 1.2M global production that year.
Renault’s office in Englewood Cliffs, New Jersey (today the site of an FCA dealership), however, never stopped trying, at one point enlisting celeb endorsements from racers Bobby and Al Unser; but some of the malaise may have had something to with who ran the office.
Jean Ordner Moves to Europcar
In 1972, long time manager Jean Ordner was transferred back to France to run Europcar – a company he greatly expanded. Ordner had managed to turn the ship around and increase U.S. sales post-Dauphine, but his replacement, Georges Basiliou, supposedly often clashed with Ordner’s former staff and Renault’s U.S. ad agency at the time.
The addition of the R5 sparked new demand for Renaults and the 12 was dropped from the lineup after the 1977 model year, a few months before its replacement in Europe, the 18, came online. Americans would also get the 18 (eventually), but by then Renault had purchased part of AMC, and greatly expanding its U.S. presence.
Everywhere Else
The R12’s fate was different in just about every other market – but particularly South America, where the R12 was hugely popular in Argentina and Colombia and the basis for Ford Do Brazil’s long-lived Corcel – production in South America lasted into the 1990s.
In Mexico, where the R12 was built at Ciudad Sahagún, the 12 was much more popular and enjoyed better support particularly in the south of Mexico. The Renault plant in Sahagún closed in 1986, but the 12 is still a fairly common old car in some parts of Mexico.
The R12 returned to the Northernmost part of North America in the 1980s as the Dacia 1310/1410, being sold in Canada for much of the 1980s, but with sales primarily confined to Quebec, which was North America’s most interesting car market at that time.
This particular R12 wagon is owned by long-time friend of Old Motors Dan R., who is well known in the American Renault community. Dan’s ability to make almost any unusual vehicle roadworthy again and see the interesting parts of cars most people ignore are skills we should all aspire to.
If you want to see more U.S. R12s (and Canadian Dacias), visit Renault 12 USA.